Mette Perregaard, ansat i KKART, lader RUINER tale deres helt særlige grafiske sprog. Gennem serier af fotogravure og fotografi fremstår teksturerne af nedbrud som nærmest taktil.

 

Billede fra statens værksted for kunst af Mette Perregaards RUINER

Statens Værksted for Kunst – Mette Perregaard

 

Fotogravure, et projekt på Statens Værksteder for Kunst

Fotogravure er en dybtryksteknik, der starter ved digitale skitser, der trinvis overføres til trykplader (dybtryk). Trykpladerne trykkes lag på lag. Processen slutter når papiret forsigtigt løftes fra trykpressens bord til tørrebordet og billedet er prentet ind i papirets bløde tekstur.

Fotogravure er et udfordrende håndværk, der kræver stor koncentration. Processen genskaber motivets teksturer og farver på ny på papiret i en ny kontekst hvor papirets tekstur bliver ruinens og omvendt.

Udstillingen RUINER på antikmuseet ved Aarhus Universitet består af 5 dele, der gennem fotogravure, fotografi, tekst og video, tager dig med gennem ruiner fra fortiden og nutiden. Forløbet går fra de nyeste grafiske værker til de ældste værker i kunstnerens produktion.

 

Billede af triptykonet RUINER I af Mette Perregaard.

RUINER I – Mette Perregaard

 

RUINER I

RUINER I er det første værk man møder. Her blandes byen Athens nutidige forfald med oldtidens. Parthenon templet ligger her under lag af nutidens ruiners teksturer, hvor templet skaber rammen om værkets triptykon.

 

Collage af værket RUINER på pair: LOSS af Mette Perregaard

RUINER på papir: LOSS – Mette Perregaard (med fragment af foto fra Baron Jean-Baptiste Louis Gros (1850))

 

LOSS

Mette Perregaards edition LOSS, bringer dig tættere på tidens gang, ved at sætte fokus på overgangen fra kulturlevn til kulturarv. LOSS – edition, er 12 fotogravurer trykt i to farver på Hahnemühle papir. Fotogravurerne i værket sætter fokus på de spor vi som mennesker efterlader som ruiner i kølvandet på vores fremadsusende liv. En efterladt scooter, en forladt send og afskallende mure.

En detalje fra et historisk fotografi fra Akropolis (medaljon 2) af Baron Jean-Baptiste Louis Gros, 1850, Bibliotheque Nationale de France inspirerede til Edition LOSS.

 

Billede af værket RUINER i tid: Byens alibi Rom 1935-1995 af Mette Perregaard

RUINER i tid: Byens alibi Rom 1935-1995 – Mette Perregaard

 

RUINER i tid: Byens alibi, Rom 1935-1995

RUINER i tid: Byens alibi, Rom 1935-1995 møder dig med fotografier af omgivelser fra film, der blev skabt i efterkrigstidens Rom og fotografier taget af samme lokationer i 1995. Ved sammenstillingen af disse fotos og stills fra filmene bygges der bro mellem nu og da filmene blev skabt, mens en fiktiv detektiv sætter rammefortællingen.

 

Billede fra værket Tragediens RUINER af Mette Perregaard.

Tragediens RUINER – Mette Perregaard

 

Tragediens RUINER: Fremtidsspor

Tragediens RUINER: Fremtidsspor, behandler lokalhistorie fra Campobasso området. I samarbejde med områdets lokale udstilles dokumentariske fotos fra ruinerne efter en eksplosion i forbindelse med et minefjernerkursus i 1946. Værket bindes sammen med en fiktionstekst.

 

Billede af værket RUINER i labyrinten af Mette Perregaard.

RUINER i labyrinten – Mette Perregaard

 

RUINER i labyrinten

RUINER i labyrinten, afslutter udstillingen med en video, der består af en montage af optagelser af ruiner, landskaber og mosaikker, som Mette Perregaard har gjort på hendes forskellige rejser til Middelhavsområdet. Blandt andet indeholder videoen optagelser af korsridderborgen Krak de Chevaliers, der siden optagelserne er blevet bombet. Ødelæggelsen af denne kulturarv og bevaringen af den på video skaber en tidslig kontrast, der kan lede til refleksion over hvad og hvordan vi håndterer kulturlevn, kulturarv og fortid i nutiden.

 

Udstillingen RUINER af Mette Perregaard kan opleves indtil 2. juni 2024 på Antikmuseet, Århus Universitet, Victor Albecks vej 3, 8000 Aarhus C, søndag-torsdag 12-16 (hverdage i øvrigt efter aftale).

 

Læs mere på:

Og følg med på Mettes Instagram: https://www.instagram.com/metteperregaard

Kunstneren bag projektet

Mette Perregaard

BilledkunstFotografiVideo

Mette Perregaard

Scroll