Mette Perregaard, ansat i KKART, lader RUINER tale deres helt særlige grafiske sprog. Gennem serier af fotogravure og fotografi fremstår teksturerne af nedbrud som nærmest taktil.
Fotogravure, et projekt på Statens Værksteder for Kunst
Fotogravure er en dybtryksteknik, der starter ved digitale skitser, der trinvis overføres til trykplader (dybtryk). Trykpladerne trykkes lag på lag. Processen slutter når papiret forsigtigt løftes fra trykpressens bord til tørrebordet og billedet er prentet ind i papirets bløde tekstur.
Fotogravure er et udfordrende håndværk, der kræver stor koncentration. Processen genskaber motivets teksturer og farver på ny på papiret i en ny kontekst hvor papirets tekstur bliver ruinens og omvendt.
Udstillingen RUINER på antikmuseet ved Aarhus Universitet består af 5 dele, der gennem fotogravure, fotografi, tekst og video, tager dig med gennem ruiner fra fortiden og nutiden. Forløbet går fra de nyeste grafiske værker til de ældste værker i kunstnerens produktion.
RUINER I
RUINER I er det første værk man møder. Her blandes byen Athens nutidige forfald med oldtidens. Parthenon templet ligger her under lag af nutidens ruiners teksturer, hvor templet skaber rammen om værkets triptykon.
LOSS
Mette Perregaards edition LOSS, bringer dig tættere på tidens gang, ved at sætte fokus på overgangen fra kulturlevn til kulturarv. LOSS – edition, er 12 fotogravurer trykt i to farver på Hahnemühle papir. Fotogravurerne i værket sætter fokus på de spor vi som mennesker efterlader som ruiner i kølvandet på vores fremadsusende liv. En efterladt scooter, en forladt send og afskallende mure.
En detalje fra et historisk fotografi fra Akropolis (medaljon 2) af Baron Jean-Baptiste Louis Gros, 1850, Bibliotheque Nationale de France inspirerede til Edition LOSS.
RUINER i tid: Byens alibi, Rom 1935-1995
RUINER i tid: Byens alibi, Rom 1935-1995 møder dig med fotografier af omgivelser fra film, der blev skabt i efterkrigstidens Rom og fotografier taget af samme lokationer i 1995. Ved sammenstillingen af disse fotos og stills fra filmene bygges der bro mellem nu og da filmene blev skabt, mens en fiktiv detektiv sætter rammefortællingen.
Tragediens RUINER: Fremtidsspor
Tragediens RUINER: Fremtidsspor, behandler lokalhistorie fra Campobasso området. I samarbejde med områdets lokale udstilles dokumentariske fotos fra ruinerne efter en eksplosion i forbindelse med et minefjernerkursus i 1946. Værket bindes sammen med en fiktionstekst.
RUINER i labyrinten
RUINER i labyrinten, afslutter udstillingen med en video, der består af en montage af optagelser af ruiner, landskaber og mosaikker, som Mette Perregaard har gjort på hendes forskellige rejser til Middelhavsområdet. Blandt andet indeholder videoen optagelser af korsridderborgen Krak de Chevaliers, der siden optagelserne er blevet bombet. Ødelæggelsen af denne kulturarv og bevaringen af den på video skaber en tidslig kontrast, der kan lede til refleksion over hvad og hvordan vi håndterer kulturlevn, kulturarv og fortid i nutiden.
Udstillingen RUINER af Mette Perregaard kan opleves indtil 2. juni 2024 på Antikmuseet, Århus Universitet, Victor Albecks vej 3, 8000 Aarhus C, søndag-torsdag 12-16 (hverdage i øvrigt efter aftale).
Læs mere på:
- Mettes hjemmeside: metteperregaard.dk
- SVFK’s projektbeskrivelse: https://svfk.dk/project/mette-perregaard
Og følg med på Mettes Instagram: https://www.instagram.com/metteperregaard
Kunstneren bag projektet
Mette Perregaard