Chatter round the pond

I en lille eventyrlandsby interagerede Olivia Rode Hvass’ vægtæpper og installationer sammen med de andre værker i gruppeudstillingen, som karakterer i en verden man som beskuer trådte ind i og blev en del af.
Gruppeudstillingen på CANTINA Chatter ‘round the pond handlede om folklore, det animistiske og magiske universer. Kuratorerne bag CANTINA inviterede de fire kunstnere til at udstille, da deres værker kredser om nogle af de samme ting. Det skulpturelle og installatoriske, sammensmeltningen af tider, materialiteter og æstetikker vævede værkerne sammen og skabte en mytologisk, eventyrlig verden af karakterer. Olivia Rode Hvass blev i invitationen spurgt specifikt ind til sine vægtæpper, og om der var nogle, der kunne passe ind i udstillingen og lokalerne. Rode Hvass mente, at de var et godt match til temaet og de andre kunstnere. Udover tæpperne og nogle installatoriske værker, producerede de yderligere to krukker til udstillingen.

 

Fra udstillingen Chatter round the pond Foto Mikkel Kaldal

Fra udstillingen Chatter round the pond Foto Mikkel Kaldal

 

Vægtæpperne var produceret til en duo-udstilling med Anna Walther på Kunsthal Nord, Aalborg. Udstillingen Jeg finder selv ud handlede om at sætte grænser og forlade dårlige relationer og situationer.
Rode Hvass bidrog til udstillingen med en serie af værker, under titlen My Heart Break Everyday… … Until I Run Away, som tog udgangspunkt middelalder-gobelinerne Hunt of the Unicorn, der handler om franske adelige, der jager og til sidst kaprer den fantastiske enhjørning. I Olivia Rode Hvass’ værkserie er det jægere, der jager en hest (en mere jordnær enhjørning), men i denne version ender hesten med at bryde lænkerne og flygte.
Det giver en ny slutning på historien, med et pust af håb for fangerne.

I Rode Hvass’ værker blandes stilen af middelaldergobelinerne med inspiration fra bl.a. My Little Pony og noget barnligt eller teenage-agtigt, og med en blanding af det søde og nuttede med det grumme.

De blander temaer og inspirationer i sine værker, som taler ind i at vokse op i en verden, hvor man bliver bliver puttet i nogle kategorier, og føler sig låst i relationerne. Værkerne tager fat i håbet om at finde ligesindede, og bryde fri af de vilkår man er givet og de kasser man er blevet puttet i.

På CANTINA kunne man opleve et uddrag af ovennævnte værkserie.
Her blev værkerne sat i en anden kontekst, der fokuserede på magisk animisme, hvilket gav billedtæpperne en lidt anden kontekst. De enkelte tæpper og deres æstetik stod her mere frem, og talte sammen med de andre værker om middelaldereventyr og myter i den digitale æra.

 

Fra udstillingen Chatter round the pond Foto Mikkel Kaldal 2

Fra udstillingen Chatter round the pond Foto Mikkel Kaldal 2

 

SPRING23

Olivia Rode Hvass’ kunstneriske arbejde er en blanding af længerevarende processer, hvor projekterne krydser ind over hinanden med temaer og materialiteter, og mere projektorienterede processer.

De deltager i udstillingen SPRING 23 på Kunsthal Aarhus, som inviterer udvalgte kunstnere, der tidligere har udstillet på Kunstnernes påskeudstilling, til at indsende værkforslag.

SPRING 23 lægger vægt på unge kunstnere, der er nyuddannede eller ikke-uddannede, for at fremhæve deres praksisser, og fungerer som et form for ‘springbræt’ ud i den danske kunstscene. Hertil har Rode Hvass søgt med værket De varme hænder (Hot Hands !), der arbejder videre med formaterne omkring vægtæpperne og det installatoriske. Denne gang handler værket om noget rituelt, med et tæppe der bliver installeret på brændte pæle, sand og sten.
Tæppet viser en gruppe kædedansere, der danser om en brændende bil på en parkeringplads. Ritualer bliver her draget ind i nutiden, og temaet om oprør bliver igen taget op fra tidligere værker.

Den brændende bil er et billede på noget, vi ofte forbinder med store demonstrationer, der er ‘gået vildt for sig’. Titlen De varme hænder, referer til sygeplejerskerne og deres omtale i medierne. Her har de varme hænder taget hinanden i hånden og sat ild til det hele.
Til at følge billedtæpperne, har Rode Hvass også produceret et relief, der spejler nogle af motiverne i det vævede værk.
Selvom motiver, historier eller temaer ændrer sig over tid, har Olivia Rode Hvass sin tegnestil og et univers, der bliver bibeholdt.

 

Den digitale væv

Olivia Rode Hvass har en BA fra Det Jyske Kunstakademi, og har oven i det gået på et kursusforløb med TC2 vævning, som er den teknik de anvender til at producere sine tæppeværker. Til TC2 vævning anvender man en digital væv, der fungerer på den måde, at man tegner digitale tegninger og laver en fil, hvor man opretter koder til alle trådsammensætninger, der skal fremgå i det pågældende tæppe. Herefter sættes filen i forbindelse med computeren og man kan gå i gang med at væve. Det særlige ved den digitale væv er, at den hjælper med at løfte og sænke trådene, der hvor man har fortalt den, at den skal gøre det. På den måde tæller den for en, så man ikke behøver have det store, ofte ret uoverskuelige, overblik over alle trådene. De fleste af denne type væv er stadig manuelt drevet, men det kan gå en del hurtigere, og man kan nemmere lave komplicerede motiver med en høj grad af detaljer. På den måde har man stadig føling med billedets taktilitet og kan justere stramheden i trådende undervejs, i modsætning til at håndtere en fuldautomatiseret væv, der fungerer som en printer, når filerne er lavet.

Det kan være en smule besværligt at komme til at arbejde med en TC2 væv, da man ofte må rejse til andre lande, for at få adgang til en. For at producere værket til SPRING 23, måtte Olivia Rode Hvass rejse til et væveværksted i en en lille by, Lammi, i Finland.
Det kan nemt blive dyrt, da man både skal rejse og leje værksted, og det kræver derfor en del planlægning, da man skal være i god tid og som regel også være godt forberedt, for at udnytte tiden bedst muligt, mens man har adgang til væven.
Til gengæld kommer man på denne måde også ud og ser nogle nye ting og møder mennesker i et lille, tæt netværk. Man har mulighed for at blive del af et væve-’community’, hvor mange kender hinanden på kryds og tværs i hele verden.

 

Kommende udstillinger

“Det store springvandsprojekt”
Kunsthal 6100, Haderslev
17. april – september

Gas9, København V
åbner til juni

Sydhavn Station, København S
åbner til august

 

Kunstner bio 

Olivia Rode Hvass (hun/hende, de/dem) er uddannet billedkunstner med en BA fra Det Jyske Kunstakademi i 2021 og en masterclass med et stort stipendium i TC2-vævning hos professor Corrie van Eijk-Doktor, NL. Rode Hvass arbejder i et skulpturelt krydsfelt mellem tekstil, tegning og installatorisk arbejde.
En central del af deres praksis, er arbejdet med billedtæpper, hvor de kombinerer sin interesse for tegneserie- og skitsetegning med håndværk inden for digital vævning.

De har de seneste år været aktuel med soloudstillingerne “BURN THE WORLD” på Archway Nightlands Connector (2021) og “In Captivity but No Longer Dead” på Ladder Space 2022. Derudover har de lavet “Jeg finder selv ud”: en stor duoudstilling med Anna Walther på Kunsthal NORD (2022) samt deltaget på gruppeudstillingen “Chatter ‘Round the Pond” på CANTINA 2023.
De har modtaget generøs støtte af Statens Kunstfond samt et stort legat af Dansk Tennisfond.

Deres arbejde udspiller sig ud fra en interesse for mennesker, eventyr og identitetsopbygning, i forhold til de myter, følelser og omgivelser, vi er opdraget med og opdraget af. Rode Hvass’ værker har en subtil, underliggende humor, som inviterer beskueren indenfor.

 

Olivia Rode Hvass’ Hjemmeside 

Olivia Rode Hvass’ Instagram profil

Kunstneren bag projektet

Scroll