Da Danmark i foråret lukkede ned på grund af covid-19, er mange af landets påske- og forårsudstillinger blevet udskudt eller helt aflyst. Kunsthal Charlottenborg nåede dog at afvikle deres forårsudstilling, hvor værker af 70 kunstnere og kunstnergrupper blev vist fra d. 2. februar til d. 8. marts. Et af disse værker var “Et Ægte Bord” af KKArtist Begitte Lynge Andersen i samarbejde med glasskulptøren Marie Retpen.

Begitte Lynge Andersen er en multimediekunstner, der gennem hendes karriere primært har beskæftiget sig med tekstiler. I værker som “Uncertain Curtain” og “Neighbors” har hun blandt andet arbejdet med gardiner, ikke bare som pyntegenstande, men som objekter der kan fungere som et kulturelt udtryk og være med til at skabe private rum. Hun har også arbejdet med klude, blandet andet i værket “Homeland I-VII”, hvor de blev farvet med sølv og hængt fladt op på række. En fællesnævner for disse værker er en ophøjelse af de små ting i hverdagen, som bliver taget for givet. De løfter op i sløret for samfundet, men tager også tid til at overvejet sløret som genstand i sig selv.

 

Værkerne kan læses som feministiske kritikker af samfundsnormer, men Lynge Andersen selv fremhæver materialet som det afgørende element: “Jeg forholder mig meget kropsligt, sanseligt til materialer. Jeg kan huske hvor hvert enkelt stof kommer fra og hvorfor jeg anskaffede mig det. For mig betyder det meget om det er silke jeg trykker på eller hør.”

 

Detalje fra Begitte Lynge Andersens kunstværk Et ægte bord.

Detalje fra Begitte Lynge Andersens kunstværk Et ægte bord.

 

I “Et Ægte Bord” er disse samme kropslige genovervejelser af hverdagsgenstande også til stede, men denne gang, med andre materialer og et andet grundlag end Begitte Lynge Anderesen tidligere har arbejdet med. Da hun fik fjernet et modermærke på grund af kræft oplevede hun at komme tættere på sin egen hud. Dette fik sat tankerne i gang om et værk, der skulle behandle de dele af kroppen hun normalt ville forsøge at gemme væk. “Glas kan være meget skrøbeligt, men også meget stærkt, ligesom vores kroppe,” siger Lynge Andersen. Hun begyndte sammen med glasskulptøren Marie Retpen  at overveje hvilke dele af deres kroppe de gerne ville skjule, heriblandt modermærker, ar, rynker, strækmærker og deller, og fotograferede dem så med henblik på at gøre dem til objekter hvor glas blev blandet med pels, hår, tænder og forskellige tekstiler.

 

Begitte Lynge Andersens kunstværk Samhørighed

Begitte Lynge Andersens kunstværk Samhørighed.

 

Begitte Lynge Andersen og Marie Retpen begyndte deres kunstneriske samarbejde i 2019, med værket “Transparent Transformations,” der blev vist på Davinde Kunst og Musikfestival. Her blev objekterne, der senere ville blive til en del af “Et Ægte Bord” blandt andet sidestillet  med nogle mere skæve og sjove glaseksperimenter. “Det er på grænsen. Er det mad? Er det en legemsdel? Er det et dyr? Vi ville gerne have at beskueren skulle fabulere,” siger Lynge Andersen.

Da de i februar bragte værket til Kunsthal Charlottenborg udvalgte de kun de mere “udsøgte” objekter, og placerede på en velourdug. Objekter der refererer tilbage til de ting kunstnerne helst ville gemme væk, blev her udstillet på en indbydende vis. Den færdige anretning ville nok af de færreste blive beskrevet som spiselig, men den syder alligevel med sin egen særlige elegance.

 

Udvalgte værker fra Begitte Lynge Andersens Pristine Seasons kunstværk

Udvalgte værker fra Begitte Lynge Andersens Pristine Seasons kunstværk

 

FAKTA:

Udover samarbejdet med Marie Retpen, arbejder Begitte Lynge Andersen også som solokunstner. I hendes seneste soloprojekt “Pristine Seasons” har hun skabt en række smukke tryk med spiselige danske urter fra alle årets sæsoner, som er udstillet i San Francisco. En version med nordamerikanske vilde urter fra området omkring San Francisco Bay Area, der blandt andet også vil involvere madlavningsworkshops med opskrifter fra lokale kokke og en bogudgivelse er planlagt, men er grundet rejseforbudet midlertidigt sat på pause.

Begitte Lynge Andersen er uddannet i Tekstil ved Institut for Unika og Interaktive Multimedier ved Institut for Visuel Kommunikation, begge fra Designskolen i Kolding. Hun har bl.a. udstillet på Kunsthal Aarhus samt i USA, Tyskland, Japan og Frankrig, foruden at hun underviser i serigrafi. Lynge Andersen har arbejdet professionelt i mange år inden for for design- og kunstindustrien.

Begitte Lynge Andersen og Marie Retpen arbejder i øjeblikket på en større separatudstilling på Glasmuseet Ebeltoft samt to større gruppeudstillinger og en permanent udendørs udstilling.

 

 

Kunstneren bag projektet

Begitte Lynge Andersen

Billedkunst

Begitte Lynge Andersen

Scroll